Oprawa wizualna i reklamowa konwentu

Oprawa wizualna konwentu jest bardzo ważnym, a jednocześnie bardzo trudnym elementem. Jeśli chcesz, aby ludzie zapamiętali i kojarzyli konwent, powinieneś pomyśleć o kilku elementach.

Podczas tworzenia otoczki wizualnej i reklamowej, myśl o konwencie jak o produkcie, który chcesz sprzedać. Nieważne jakie są twoje idee czy założenia! Łatwiej jest przygotować stronę czy logo dla określonego produktu niż dla ogólnie pojmowanej imprezy.
ienakłaniam do robienia konwentów komercyjnych, nastawionych na zysk! Wręcz przeciwnie!

W tekście poniższym, skupiłem się na przygotowaniach przedkonwentowych. Możnaby się jeszcze rozwodzić na temat identyfikatorów, informatorów, postawy organizatorów na imprezie czy tzw. "obsłudze pokonwentowej", jednak na to przyjdzie jeszcze czas,
zresztą dajmy się wypowiedzieć innym :)

Tworząc wizerunek konwentu, przed jego rozpoczęciem, pamiętaj o następujących rzeczach:


1. SERWIS KONWENTOWY

Sieć, to potęga, z tym muszą zgodzić się wszyscy. Wiele różnych projektów (nie mówię tu o konwentach tylko) zdechło lub zostało ominiętych z powodu braku porządnej strony WWW. Zaprojektowanie serwisu konwentowego jest, wbrew pozorom, trudnym zadaniem. Nie wystarczy znać HTML czy JavaScript. Strona powinna być wykonana na poziomie. Powinna wpływać na zmysły odbiorcy, a przy okazji musi dostarczać maksimum informacji o imprezie. IMO oto mini- przepis na strone konwentową:

Jak widać trzeba dbać o dużo rzeczy przy stronach WWW. Mimo, iż sam "robię w interesie" od dawna, to nadal nie udało mi się dopracować warszatu do zakładanego i opisanego tu poziomu :)



2. LOGO

Dobrym pomysłem jest stworzenie niepowtarzalnego znaku konwentu. Na chwilę odrobina psychologii: od dziecka postrzegamy i definiujemy świat za pomocą znaków. Litery, cyfry, znaki drogowe - to wszystko symbole. Wyjaśnienie dlaczego tak się dzieje zajełoby dużo miejsca, więc sobie odpuszczę ;) Jednak znów sięgnę po porównanie. Weźmy cukier, zwykły cukier. Powie ktoś "cukier jak cukier, co za różnica?" i będzie miał rację. Jednak jeśli nagle potencjalny klient natknie się np. w TV na logo cukru określonego sprzedawcy, jest szansa, że będąc w sklepie chętniej wybierze paczkę właśnie z tym znakiem, a nie szarą paczkę z czarnym napisem "Cukier". Człowiek zapamiętuje znak graficzny 60000 razy szybciej, niż wyraz! Jest to udowodnione na 1000 sposobów. Jakie powinno być dobre logo?


3. NAZWA

Niezmiernie ważna w tworzeniu wizerunku czegokolwiek jest nazwa! Zasada prosta:


4. CIEKAWE OGŁOSZENIA

Tekst typu "Konwent X, 9 sierpnia 2003, Bydgoszcz; będzie Anime" niedziała zbyt zachęcająco, nieniesie ze sobą rzadnych konkretnych informacji, a co więcej ginie w stosie innych ogłoszeń! Z ogłoszeniem powinnobyć podobnie jak treścią strony WWW, tylko mniej obszernie. Staraj się wychwalić imprezę, omiń rzeczy niepewne. Staraj się jaknajkrócej podać maksimum interesujących informacji. Tutaj musisz działać wybiórczo. Wiadomo, że niezamieścisz pełnej listy paneli, konkursów, anime i innych bajerów! Podaj po 3-4, najciekawsze rzeczy! Nie zapomnij także o adresie kontaktowym, adresie www i telefonach (podaj przynajmniej jeden telefon stacjonarny - ludzie chętniej dzwonią na takie, mimo iż kosztuje ich to podobnie jak na komórkę :) Oczywiście jeśli to możliwe umieść obok ogłoszenia logo.


5. KONTAKT Z POTENCJALNYMI KONWENTOWICZAMI

Rzecz ważna niezmiernie! Po pierwsze pamiętaj o byciu miłym :) Jeśli kogoś zbędziesz tekstem "zadzwoń za 30 minut, bo siedzę w kiblu", to masz 75% szans, że już więcej tej osoby nieusłyszysz! Sam pamiętam jak na Woodstok`u, w środku koncertu rozdzwonił mi się telefon z pytaniem o konwent. Musiałem przeprosić osobę, która dzwoniła, wydostać się z młyna ^_^ i zadzwonić na mój koszt do niej, ale zadziałało :)
Właśnie! Czas i koszt połączenia! Pamiętaj, że osoba która dzwoni PŁACI! Staraj się podawać informacje zwięźle (ale bez przesady, aby dzwoniący nieodniósł wrażenia, że go zbywasz), najlepiej nieszukaj w stosie papierów i niekaż tej osobie czekać! Jeśli wyznaczysz kogoś do kontaktów "ze światem", niech będzie możliwie najlepiej poinformowany.

No food... Work stoped :)) - Virus